Ugrás a fő tartalomra

A fotózás alapjai 3. Szelidítsük meg a fényt!

A jó fotó alapja minden esetben a fények megfelelő használata...nekünk fotósoknak a fény, ecset vászon, festék, egyben.
A legjobb fény minden esetben a természetes fény. Kivételt képez ez alól a divatfotózás speciálisan megvilágított témái, a fényfalak, speciális spotlámpák, színes bevilágitások, fekete fény használata stb.
Én saját fotóimhoz természetes fényt használok.
Ez nem azt jelenti hogy lutsta, vagy képzetlen vagy beállítani egy világitást, hanem hogy meg tudod szelidíteni a rendelkezésedre álló fényt, legyen szó akár egy gyertya fényéről vagy egy tavaszi délután surlófényeiről-
Ha elég ügyes vagy bármelyik fény a kezed alá dolgozik csak tudni kell kezelni.
Én most leírom az alapokat, a speciális kérdéseket pedig megvárom és később megválaszolom.

Legegyszerűbb a sima napfényt kihasználni, de nem mindegy hogy hogyan....ha a modelledet szembeállítod a nappal, akkor valóban kap fényt az arca (bár elég laposat) de nem fogja tudni kinyitni a szemét rendesen. Ha mögé állítod a napot akkor meg alig látszik valami az arcából?
Nem ördöngösség. Erre való a spotmérés ami ha szerencsés vagy, van a kamerádon...ezzel a mérési móddal mérj fényt az arcára, és máris az alapján kalkulál a gép...természetesen a háttér teljesen ki fog égni.
Gondolom ez sem tetszik igazán :)
Hát akkor csak derítsük az arcát, és mérjünk mátrixot.
Az arc derítése többféleképp megoldható. A legegyszerűbb ha vakuzunk...de nem direkt módon mert attól becsillan az arca, és meglehtősen csúnya lesz a kép.
Naszóval van egy egyszerű kamerád, egy beépített vakuval amin lágyítani kellene de nincs deritőlapod....van egy nagyon egyszerű trükk.
Fogj egy papír zsebkendőt rétegeire bontod, és a vaku elé simítasz egy réteget...hogy mi lesz az eredmény? Próbáld ki de azt elárulom, hogy sokkal természetesebb és szebb lesz a fotó.
A másik megoldás hogy derítőlaőpot használsz.
Persze melyik amatőr fog magának egy méregdrága többszinű derítőlapot venni?
Gondolkodj egyszerűbben! Nagy darab fehér hungarocel sem rossz ám! Lepedő kifeszítve? Nagyméretű papírlap? Ez mind működik!!!
Ha DSLR géped van, akkor meglehet hogy van egy rendszervakud is. Ugyebár említettem, hogy nem használjuk a gépen, hanem elhelyezzük valahol, és  commander módban gépről vezérelve sütjük el.
Oldalról bevilágított modell nagyon szépen tud festeni, csak arra figyelj oda hogy mind a két szeme kapjon fényt!
Amennyiben azt szeretnéd hogy az arcának a nem megvilágított fele teljesen sötétségbe boruljon, akkor arra az oldalra az arca mellé tegyél egy fekete lapot, anyagot, bármit ami elnyeli a visszaverődéseket! Így az arcának az az oldala be fog égni. Ha szeretnél oda is egy kis fényt akkor fehér lapot tegyél oda derítés gyanánt.
Figyelj a kiégésekre mert az nem hozható vissza semmilyen eszközzel, mivel ott gyakorlatilag nincs adat! A beégés könnyebben kezelhető, legtöbb esetben visszahozható gond nélkül, csak egy kis ügyesség kell hozzá.
Portréfotózáshoz általában 50-120 közötti optikát használunk. A nagylátószög torzítja az arcot, bár az is lehet, hogy ez a cél.
Ha lehet használjatok fix optikát nagyon más lesz a végeredmény vele.
A rekeszt 3,5 fölé csak indokolt esetben tegyétek, és a közelebbi szemre mérjetek.
Az élesség beállításánál mindig jusson eszetekbe hogy az élesség pontjától távolodva két harmad, közeledve egy harmad az élesség! Ezért érdemes a közelebbi pontot beállítani.
Ha kérdés van ne kíméljetek :)
Szívesen megnéznék próbákat, és ha valahol akadályba ütköztök írjátok meg megpróbálom orvosolni. Jó szórakozást mindenkinek!



Megjegyzések

Unknown üzenete…
Szia Laci!

"Az élesség beállításánál mindig jusson eszetekbe hogy az élesség pontjától távolodva két harmad, közeledve egy harmad az élesség! Ezért érdemes a közelebbi pontot beállítani." Ezt nem biztos, hogy értem. Elmagyarázod mint vmi ötévesnek? Köszi, Gusztáv
Balassa László üzenete…
Szia teszek egy próbát :) a mélyélességnek van egy tartománya hogy hány métertol hány méterig éles a kép egyes optikák ezt jelzik is egy gyurun....ehhez jó tudni, hogy a beállított ponttól egyharmad te feléd, két harmad távolodva a modelltol lesz az élességed...
Orosz Péter üzenete…
Szia! Nagyon tetszenek ezek a fényképezős blogjaid, és az előttem szóló kérdéséhez hasonlót tennék fel én is: én csak annyit nem értek, hogy egy harmad mi, és két harmad mi az élesség.
Valami mértékegység nem tartozik oda? Ez méter, vagy mi?
Ha méter, akkor azt akartad ezzel mondani hogy a kiszemelt témám elé egyharmad méterrel fókuszáljak, és a mélységélességben pont benne lesz a témám is amit fotózni akarok?

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A nyúlszar paradoxon.

Szeretném leszögezni az elején hogy én csípem Bear Gryllst. Amit az a fószer végigcsinál az nem semmi! Jeges vízbe ugrálni, minden gusztustalan csúszómászót megenni, elefántszarból folyadékot préselni és meginni, hát ez nem gyerekjáték.... Minap erdőben bandukolt ahol talált egy adag rénszarvasszart. Pici dekoratív csokibogyók. Ezt a régiek mint a multivitamint fogyasztották! -Közli Bear Hopp be is kap egyet kettőt belőle miközben kitér arra hogy bizony ezek az állatok gyors emésztéssel vannak megáldva így voltaképp az anyagok nagyrésze (vitaminok, ásványi anyagok) megmaradnak benne ami nekünk segíthet a túlélésben. A Nyulak -magyarázza Bear -minimum egyszer megeszik az ürüléküket hogy a tápanyagokat jobban felhasználják. Nos itt bennem létrejött egy kis logikai görcs. Adott egy túlélési helyzet, ahol én mint túlélni vágyó szimbiózisba kerülök egy nyúllal. Nevezzük Dezsőnek. Na most akkor én honnan tudhatom meg, hogy Dezső elsőre szarja ki, vagy már a második körben? Mert ugyeb

Van Dyke technika....Cianotípia barna változat.

Ismertetek pár technikát azoknak akik foglalkoznak cianotípiával és hasonló eljárásokkal....a Van Dyke technika a cianotípia egy változata ám a végeredmény ez esetben egy barna nyomat. Lényeges dolog amit rengetegen kihagynak az a papír enyvezése. Nyúlenyvvel a papírt lekezeljük majd két napig pihenni hagyjuk. Az enyv hatására a papíron megjelenő fotó jóval sötétebb tónusú, kontrasztosabb lesz. a Recept: ferri-ammónium-citrát  : 9gramm, 33cc desztilláltvízben keverve míg áttetsző zöldes nem lesz. Bórkősav : 1,5gr 33cc desztillált vízben oldva ezüstnitrát : 3,8gr 33c desztillált vízben oldva Elsőnek keverjük a ferri amonnium citrátot a borkősavval....öntsük egybe a két folyadékot és lassú határozott ringatással keverjük el.... Az ezüstnitrátot lassan, óvatosan keverjük hozzá kissebb adagokként, hasonló mód keverve. A végeredmény egy áttetsző zöldes folyadék....ha nem áttetsző akkor valószínűleg kuka..... Fontos! a folyadék nem fényérzékeny amíg meg nem szárad! Ettől füget