Ugrás a fő tartalomra

A fotózás alapjai 3. Szelidítsük meg a fényt!

A jó fotó alapja minden esetben a fények megfelelő használata...nekünk fotósoknak a fény, ecset vászon, festék, egyben.
A legjobb fény minden esetben a természetes fény. Kivételt képez ez alól a divatfotózás speciálisan megvilágított témái, a fényfalak, speciális spotlámpák, színes bevilágitások, fekete fény használata stb.
Én saját fotóimhoz természetes fényt használok.
Ez nem azt jelenti hogy lutsta, vagy képzetlen vagy beállítani egy világitást, hanem hogy meg tudod szelidíteni a rendelkezésedre álló fényt, legyen szó akár egy gyertya fényéről vagy egy tavaszi délután surlófényeiről-
Ha elég ügyes vagy bármelyik fény a kezed alá dolgozik csak tudni kell kezelni.
Én most leírom az alapokat, a speciális kérdéseket pedig megvárom és később megválaszolom.

Legegyszerűbb a sima napfényt kihasználni, de nem mindegy hogy hogyan....ha a modelledet szembeállítod a nappal, akkor valóban kap fényt az arca (bár elég laposat) de nem fogja tudni kinyitni a szemét rendesen. Ha mögé állítod a napot akkor meg alig látszik valami az arcából?
Nem ördöngösség. Erre való a spotmérés ami ha szerencsés vagy, van a kamerádon...ezzel a mérési móddal mérj fényt az arcára, és máris az alapján kalkulál a gép...természetesen a háttér teljesen ki fog égni.
Gondolom ez sem tetszik igazán :)
Hát akkor csak derítsük az arcát, és mérjünk mátrixot.
Az arc derítése többféleképp megoldható. A legegyszerűbb ha vakuzunk...de nem direkt módon mert attól becsillan az arca, és meglehtősen csúnya lesz a kép.
Naszóval van egy egyszerű kamerád, egy beépített vakuval amin lágyítani kellene de nincs deritőlapod....van egy nagyon egyszerű trükk.
Fogj egy papír zsebkendőt rétegeire bontod, és a vaku elé simítasz egy réteget...hogy mi lesz az eredmény? Próbáld ki de azt elárulom, hogy sokkal természetesebb és szebb lesz a fotó.
A másik megoldás hogy derítőlaőpot használsz.
Persze melyik amatőr fog magának egy méregdrága többszinű derítőlapot venni?
Gondolkodj egyszerűbben! Nagy darab fehér hungarocel sem rossz ám! Lepedő kifeszítve? Nagyméretű papírlap? Ez mind működik!!!
Ha DSLR géped van, akkor meglehet hogy van egy rendszervakud is. Ugyebár említettem, hogy nem használjuk a gépen, hanem elhelyezzük valahol, és  commander módban gépről vezérelve sütjük el.
Oldalról bevilágított modell nagyon szépen tud festeni, csak arra figyelj oda hogy mind a két szeme kapjon fényt!
Amennyiben azt szeretnéd hogy az arcának a nem megvilágított fele teljesen sötétségbe boruljon, akkor arra az oldalra az arca mellé tegyél egy fekete lapot, anyagot, bármit ami elnyeli a visszaverődéseket! Így az arcának az az oldala be fog égni. Ha szeretnél oda is egy kis fényt akkor fehér lapot tegyél oda derítés gyanánt.
Figyelj a kiégésekre mert az nem hozható vissza semmilyen eszközzel, mivel ott gyakorlatilag nincs adat! A beégés könnyebben kezelhető, legtöbb esetben visszahozható gond nélkül, csak egy kis ügyesség kell hozzá.
Portréfotózáshoz általában 50-120 közötti optikát használunk. A nagylátószög torzítja az arcot, bár az is lehet, hogy ez a cél.
Ha lehet használjatok fix optikát nagyon más lesz a végeredmény vele.
A rekeszt 3,5 fölé csak indokolt esetben tegyétek, és a közelebbi szemre mérjetek.
Az élesség beállításánál mindig jusson eszetekbe hogy az élesség pontjától távolodva két harmad, közeledve egy harmad az élesség! Ezért érdemes a közelebbi pontot beállítani.
Ha kérdés van ne kíméljetek :)
Szívesen megnéznék próbákat, és ha valahol akadályba ütköztök írjátok meg megpróbálom orvosolni. Jó szórakozást mindenkinek!



Megjegyzések

Gusztáv Szigeti üzenete…
Szia Laci!

"Az élesség beállításánál mindig jusson eszetekbe hogy az élesség pontjától távolodva két harmad, közeledve egy harmad az élesség! Ezért érdemes a közelebbi pontot beállítani." Ezt nem biztos, hogy értem. Elmagyarázod mint vmi ötévesnek? Köszi, Gusztáv
Balassa László üzenete…
Szia teszek egy próbát :) a mélyélességnek van egy tartománya hogy hány métertol hány méterig éles a kép egyes optikák ezt jelzik is egy gyurun....ehhez jó tudni, hogy a beállított ponttól egyharmad te feléd, két harmad távolodva a modelltol lesz az élességed...
Orosz Péter üzenete…
Szia! Nagyon tetszenek ezek a fényképezős blogjaid, és az előttem szóló kérdéséhez hasonlót tennék fel én is: én csak annyit nem értek, hogy egy harmad mi, és két harmad mi az élesség.
Valami mértékegység nem tartozik oda? Ez méter, vagy mi?
Ha méter, akkor azt akartad ezzel mondani hogy a kiszemelt témám elé egyharmad méterrel fókuszáljak, és a mélységélességben pont benne lesz a témám is amit fotózni akarok?

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Samyang F2,8/14mm teszt Balassa módra! :)

A Leitz Hungária egyik legszimpatikusabb mondata az volt hogy a teszt alatt maradj végig önmagad! Iszonyatos megkönnyebbülés volt nekem mert akik ismernek személyesen tudják hogy ami a szívemen a számon és hogy nem tudok kibújni a bőrömből.
Mikor megláttam a 14-es Samyangot az volt az első két gondolatom hogy:
1: Ez nagyon sérülékenynek tűnik a kis domború pofikájával,
2: Na most én mit csináljak ezzel?



Első körben kimentem kék órában a dunapartra hogy na akkor most aztán megcsináljuk a tipikus kékórás lánchidas parlamentes förtelmet mert bizony ez erre való! (NEM!) Igazából nem is volt kedvem elővenni és akkor jutott eszembe hogy maradjak önmagam... Jó de akkor mi a fészkes fenét kóválygok a dunaparton mint gólyafos a levegőben ahelyett hogy mennék a dolgomra! Én megrögzött szociofotós vagyok. Arcokkal, történetekkel dolgozom. És még valami! Folyamatosan azt tanítom hogy hacsak nem igazolványképet csinálunk akkor mutassunk meg minél többet az alanyunk hátteréből környezetéből mert a…

Csak ez lehetek

Pici sötét szoba....koszos bomladozó ágyak.

A földet ürülék borítja. Mennyezetről lógó apró izzó fénye dereng. Romlott hús szaga keveredik emberi vizelettel. Az ágyon gyerekek fekszenek.  Tizennyolcan laknak a kétszobás vályogházban. Egyik legsötétebb sarokban valami neszez...közelebb megyek...takarók között cseppnyi baba fekszik.  Beteg. Nem tudják mi baja van. Nincs pénz gyógyszerre. Nincs pénz orvosra. Nincs pénz buszra az orvosig. Félretették....lehet hogy megmarad...ha elég erős. Közelebb lépek, lábam megcsúszik, szandálom vöröses barna csíkot húz a földön friss ürülékből... Résnyire nyitott száján sipolva szalad a levegő...apró fogai koromfeketék...majd megmozdulnak. Fél tucanyi döglégy mászik ki a résnyire nyitott ajkak közül.  Még él...de a legyek már a szájába petéztek... Pár órája még egy üszkösödő láb savanyú, lassan bomló szagát éreztem alig pár centire az arcomtól, és nem gondoltam hogy jön még rosszabb.

De hiába...én erre vagyok alkalmas.  Tudom hogy még saját feleségem…

Leica Q teszt....avagy engem átbasztak....

Azoknak akik tanulnak tőlem, vagy ismernek közelebbről számtalan mondat eszükbe juthat ami renszeresen elhagyja ajkaimat, de az egyik talán leismertebb mondat az, amit arra szoktam felelni mikor valaki megkérdezi hogy milyen géppel dolgozom? Milyennel milyennel hát amilyet a kezembe adnak! Fotós vagyok egy gyufásdobozzal is fotózni fogok persze ez nem teszi alkalmasá a gyufásdobozt mondjuk sportfotózásra... A gép másodlagos. Mindig az számit aki mögötte van...jobb géptől nem lesznek jobb képeid max technikailag. Igazából sokáig vártam hogy egyszer kapok egy levelet a Nikontól, hogy támogatásképp ingyen szervizelik a gépemet ha valami történne vele, de még arra a megkeresésemre sem kaptam választ sosem, hogy vajon miért válik le a gumi boritás a gépemről és mit lehetne tenni ellene.... A dolog igazából érthető hisz az én fotóim még mindig nehezen emészthetőek, olyan tartalommal telítettek, amivel az emberek nagy része nem szeret szembesülni. Nem lehet feltenni őket egy oldalra ahol le…