Ugrás a fő tartalomra

Film VS Digi



Alapjában a kérdés meglehetősen ostoba hisz a digitális technológia fejlődésével bizonyos szerepekből teljesen kiszorította a filmet ám ezzel együtt sok területen a film reneszánszát éli.
Hogy miért nem tudta teljesen kiszorítani a digitális technológia a filmet,  és miért dolgozom én is szívesebben filmmel? Lássuk.
A digitális technológia a perfekcionizmusra törekszik.
Minél élesebb, minél zajmentesebb, ragyogó színekkel, hibátlan képeket kíván gyártani. És ezzel hatalmas piacot fed le...az amatőrök teljes népességét...hisz mindenki tökéletes, éles, színtelített fotókat akar készíteni és ez teljességgel érthető is egy bizonyos szegmensből.
Rengeteg előnnyel bír a digitális technológia. Gyors, törölhető újrafelhasználható tárhelyek, nem kell digitalizálni, olcsó. Munkára minden esetben használom én is. Persze mindig van nálam filmes amit azután vagy előveszek vagy nem.
Egyetlen dolog történik ami eltűnik a képről a perfekcionizmus hajszolása közben.
A lélek.
Én legalábbis így hívom....valójában a vegyszerek mágiája amit teljesen nélkülöz a digitális technika...ránézésre könnyűszerrel megmondható melyik fotó digi, és melyik analóg....persze photoshoppal ez számtalan módon kiküszöbölhető, de ez nem egy egy kattintásos technika.
Számomra fontos, hogy azok akiket én tanítok, ne csak egy bevilágított teremben egy automatára állított géppel kattogtassanak egy meztelen modellről mert azzal lehet vagizni a haveroknak, hanem megismerkedjenek az analóg fotográfiával és az alapokkal is. Azért mert alapozán nélkül nem lehet építkezni.
Meglepődnétek hogy hány "professzionális" fotós akadna el már a filmbefűzésnél egyes gépekkel, hogy arról ne is beszéljünk, amikor megjelenik az automatika hiánya, amikor ki kellene számolni a fényviszonyokat, vagy elő kellene hívni a filmeket...
Analóg gépekhez viszonylag olcsón hozzá lehet jutni akár pár ezer forintért lehet venni Prakticát, Zenitet, vagy egy Yashicát....ezek mind strapabíró egyszerű gépek, könnyű kitanulni a kezelésüket, és nagyszerű képeket lehet csinálni velük.
Filmek általában 50-3200 iso között kaphatóak. Amennyiben magunk szeretnénk hívni akkor első körben fekete fehér filmben kell gondolkodni, mert könnyebb, hívni és sokkal rugalmasabb!
A hívás régebben hívótálban történt mára azonban szinte kizárólag tankban hívunk.


A Paterson tank

Hivózsák.

Én évek óta egy Paterson tankot használok amiben egyszerre két tekercs 35mm-es filmet vagy egy tekercs 120mm-es filmet lehet hívni. ( a százhúsz miliméter a félformátumú film)
Ezt a spirált egyszerű befűzni, és erre egy lesötétített helységet használok mivel nagy kezem van és nemigen fér bele egy hívózsákba.
A hívót egyszer, de a többi folyadékot természetesen többször használom.
Hogy ki milyen hívót szeret az teljesen egyéni...én ilfordot használok még kodak filmhez is, de ezt majd mindenki kitapasztalja magának...ilford hívóval nekem a kodak film kicsit reszelősebbnek tűnik, és én szeretem ezt.
Tehát minden filmen fel van tüntetve mivel, hány percig kell hívni, de a hívófolyadékon is van táblázat természetesen. Általában 20 fokos vízben hívunk, ennek ellenőrzésére tökéletes egy fürdőkád hőmérő. Szükség lesz egy számozott talpas kémcsőre ez gyógyszertárban beszerezhető, én használok egy kis gumi vízlehúzót a filmekhez hogy cseppmentesek legyenek, illetve a Paterson film mosó csövét ami nagy nyomással pár perc alatt kimossa a filmet....(nem mindegy mennyi víz megy el ugyebár)
Szóval elsőnek a hívófolyadék ...én mielőtt betöltöm, tiszta vízzel átmosom a filmet egyszer. Hívás alatt másfél percenként forgatok hármat a tankon, majd amikor leteszem kicsit odacsapom az asztalhoz hogy a buborékok fölszálljanak. (ez fontos!)
Idő elteltéven jöhet a Stop Batch erre én ilfostoppot használok....ez harminc másodperc alatt teljesen hatástalanítja a hívót. Ezután már csak fixálunk, erre javasolt egy rapid fixer ami pár perc alatt fixálja a filmet....ha ezzel is végeztünk ki kell mosni, hogy a filmből távozzanak a nem oda illő vegyületek....ez enyhén folyó víz alatt kb 20 perc...
Figyeld meg hogy ha kihúzod a filmet a spirálból fülig fog érni a szád :)
Én most az alapokat leírtam de meglehetősen sok kérdést meghagytam....kérdezzetek nyugodtan szívesen válaszolok. Ja és ha van eredmény szívesen megnézem!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A nyúlszar paradoxon.

Szeretném leszögezni az elején hogy én csípem Bear Gryllst. Amit az a fószer végigcsinál az nem semmi! Jeges vízbe ugrálni, minden gusztustalan csúszómászót megenni, elefántszarból folyadékot préselni és meginni, hát ez nem gyerekjáték.... Minap erdőben bandukolt ahol talált egy adag rénszarvasszart. Pici dekoratív csokibogyók. Ezt a régiek mint a multivitamint fogyasztották! -Közli Bear Hopp be is kap egyet kettőt belőle miközben kitér arra hogy bizony ezek az állatok gyors emésztéssel vannak megáldva így voltaképp az anyagok nagyrésze (vitaminok, ásványi anyagok) megmaradnak benne ami nekünk segíthet a túlélésben. A Nyulak -magyarázza Bear -minimum egyszer megeszik az ürüléküket hogy a tápanyagokat jobban felhasználják. Nos itt bennem létrejött egy kis logikai görcs. Adott egy túlélési helyzet, ahol én mint túlélni vágyó szimbiózisba kerülök egy nyúllal. Nevezzük Dezsőnek. Na most akkor én honnan tudhatom meg, hogy Dezső elsőre szarja ki, vagy már a második körben? Mert ugyeb

Van Dyke technika....Cianotípia barna változat.

Ismertetek pár technikát azoknak akik foglalkoznak cianotípiával és hasonló eljárásokkal....a Van Dyke technika a cianotípia egy változata ám a végeredmény ez esetben egy barna nyomat. Lényeges dolog amit rengetegen kihagynak az a papír enyvezése. Nyúlenyvvel a papírt lekezeljük majd két napig pihenni hagyjuk. Az enyv hatására a papíron megjelenő fotó jóval sötétebb tónusú, kontrasztosabb lesz. a Recept: ferri-ammónium-citrát  : 9gramm, 33cc desztilláltvízben keverve míg áttetsző zöldes nem lesz. Bórkősav : 1,5gr 33cc desztillált vízben oldva ezüstnitrát : 3,8gr 33c desztillált vízben oldva Elsőnek keverjük a ferri amonnium citrátot a borkősavval....öntsük egybe a két folyadékot és lassú határozott ringatással keverjük el.... Az ezüstnitrátot lassan, óvatosan keverjük hozzá kissebb adagokként, hasonló mód keverve. A végeredmény egy áttetsző zöldes folyadék....ha nem áttetsző akkor valószínűleg kuka..... Fontos! a folyadék nem fényérzékeny amíg meg nem szárad! Ettől füget