Ugrás a fő tartalomra

A fotózás alapjai 5. Rekesz záridő fényviszonyok....

Senki nem mert rákérdezni a rekeszre, a fénybeállításra, a záridőkre, de van egy olyan érzésem hogy ha a kezetekbe adnék egy teljesen manuális fényképezőgépet mondjuk iso 50 pan filmmel, fénymérő nélkül akkor kevesen tudnának értékelhető fotóhoz megfelelő rekesz záridő párokat beállítani.
Essünk neki :)
A rekesz száma azt jelöli hogy a lik mekkora amin besüt a napocska a gépbe.
Ez a szám minél kissebb, a rekesz annál nagyobbra van nyitva tehát annál ,magasabb zársebességet kapunk,  a mélyélesség annál kissebb lesz (tehát azok a tárgyak amik az általunk élesnek állított objektum mögött és előtt vannak életlenné válnak) a vízfelületek jobban becsillannak kiégnek (korrigálható polar szűrővel!), illetve kissebb iso értéket állíthatunk ha szeretnénk.
A tág rekeszt tárgyfotózáshoz, portrézáshoz, és ha már tapasztaltak vagyunk utcai fotózáshoz lehet használni.
Amennyiben a rekesz szám magas akkor a lik kissebb lett, tehát a mélyélesség akár végtelen lehet, a zársebességünk csökken, iso értéket magasabbra kell állítani, vízfelületek csillogása jelentősen csökken, igazán jó portréhoz csak indokolt esetben használjuk, viszont természetfotózáshoz elengedhetetlen!

Az érzékenység.
Ezt eleinte din-el jelölték mára iso lett belőle. Azt jelöli hogy a film (vagy a felület) hogyan reagál a fényre.  A szám minél kissebb annál zajmentesebb a kép és annál inkább nyitnunk kell a rekeszen mert a sötét részek kiéghetnek. Magasabb iso értékkel a sötét részekre is kerül adat, textura hívjuk ahogy kényelmes.
Tévhit hogy magas isoval nem lehet szép fotót csinálni...ilyet csak egy hülye mond. Meg lehet nézni egy kodak t-max 3200-as filmmel mit lehet művelni! Csodákat! Zajos....nem ...nem zajos....szemcsézett! Pont ez a lényeg benne!
Sajnos az olcsóbb digitális gépek nem szemcsézettséget generálnak hanem valami förtelmet amire a zaj kifejezést használjuk....nos....egy filmes kamera pár ezer forintért megvehető....megéri.

iso/asa/din táblázat






Nincs nálad fénymérő tegyük fel.
Mondok egy átlagot ami az esetek 90%-ban működik.
100-125 iso.
Napfény 11-es rekesz, záridő 1/125-öd
Enyhén felhős 8-as rekesz, záridő 1/125-öd
Ebből gyakorlatilag bármi kiszámolható pillanatok alatt....figyelem ez nem spotmérés hanem egy átlag.... általában bejön.
Alapnak kb ennyi...ha van kérdés szívesen válaszolok és ha szeretnétek mélyebben is belemehetünk a témába :)

Megjegyzések

Névtelen üzenete…
Kedves László,

Engem érdekelnek a fotózással kapcsoaltos cikkei. Szívesen olvasnám a folytatást.

Üdvözlettel,

Fodor Péter Ákos
https://www.facebook.com/fodorgrafia

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Ez nem kelet...Ez nem nyugat...Ez Szarajevó!

Ez nem kelet, ez nem nyugat, ez az a pont ahol minden találkozik. Szarajevó városa több szempontból is egyedülálló. A nyugati és keleti vallás, kultúra keresztútjáról beszélünk ahogy egymás szomszédságában áll mecset, ortodox templom, katolikus katedrális, és zsidó zsinagóga. A város története legalább annyira sokrétű mint a lakossága, vagy a látvány amit nyújt. 1914-ben itt gyilkolták meg Ferenc Ferninándot ami kirobbantota az elő világháborút. A második világháborúban Szarajevó az usztasák által irányított független Horvát Államhoz került így a város zsidó, és szerb lakosságának jelentős része a holokauszt áldozatává vált. 1992 április ötödikén egy béketüntetésre szerb orvlövészek sortűzzel válaszoltak, ekkor kezdődött meg Szarajevó 1996-ig tartó ostroma, amiben 12.000 ember veszítette életét.


2018. február 9 Lassan sétikálok a repülőtér körül és próbálom eldönteni hogyan jussak el a szállásomra az óváros részbe...villamost, buszt nem látok, pár taxis lustán dohányzik a kocsinak dőlve v…

Különleges ajándék karácsonyra.

Idén karácsonykor is készülök egy különleges meglepetéssel nektek.  Mint minden művésznek nekem is korszakokra bontható eddigi pályám. Idén az egyik legizgalmasabb korszakból válogattam nektek olyan képeket amik nagyon ritkán, vagy egyáltalán nem voltak publikálva.  Ebben az időszakban kizárólag filmre dolgoztam, és sokszor már az elkattintás pillanatában torzítottam a képeket. Foltokban, vonalakban, tónusokban láttam a világot és sokkal inkább hangulatokat kerestem mintsem dekoratív tartalmat. Az elkészült képekhez a valóság csak vászon volt. Ezekből a képekből választottam ki a kedvenceimet nektek.  Ezeket harminc centis hosszanti oldal méretben lehet majd megrendelni, tízezer forintos darabáron. Természetesen ezek is Hahnemühle papírra készülnek a Pigmenta Art Lab gondozásában. Mindegyik aláírva kerül új tulajdonosához. A meglepetés az, hogy a vásárlók közül kisorsolok egy valakit, aki karácsonyra a vásárolt nyomat mellé megkapja az eredeti negatívot bekeretezve.  A weboldalra a n…

Eugénia, a végzet sertése.

Rendhagyó és csodálatos eseményre hívjuk minden érző szívű embertársunkat. Nevezhetném fotós workshopnak, de a jelen esemény jóval magasabb szinten rezeg, mondhatni már már az élet értelmét fejtegető kissé testszagú filozófus alsógatyáján megkötött és rögzült bizonytalan formájú sárgás folt peremvidékén kapirgálunk csepp zuzmót egy majd éhenhalt jávorszarvasbébinek aki ragyogó szemekkel néz a sarkvidéki fagyott éjszakába, az égre kiáltva az eltelt évmilliók egyetlen valós kérdését.
EUGÉNIA! Ez a név egybeforr mindennel ami a végzet felé halad az entrópia kanyargós ösvényén, mindennel ami sorsában hordja végzetét ami halálra született az első perctől fogva, és ennek tudatában járja az élet ösvényét a szenvedés szilánkjaitól felszaggatott lábakkal, vérző tagokkal, összeszorított foggal várva azt, ami végre megszabadíthatja e világban való kínjaival terhes létezésétől.
Ne hagyjuk hogy az empátia apátiába fordulva eltakarja szemünk elől minden érző létező árnyat vető lény szenvedését.