Sokszor kapok e-maileket laborálással kapcsolatban, ezért arra lyukadtam ki, hogy leírom amit tudok, talán így jobban terjed ez az egyre inkább kihaló szegmense a fotográfiának.
Mind a mai napig nem hiszek a film halálában, mivel látom azt a határt, amit a digitális technika nem tud átlépni. Egy pan 50-es film tónusgazdagsága, részletgazdagsága, magasan felülmúlja az érzékelők képességeit.
Persze tudom hogy a digitálisé a jövő, és hogy mennyivel kényelmesebb megoldás jómagam is használom,
de a hívó szaga, a tank fölött számolt percek míg bent felbukkan a fotó, az visszaadhatatlan.....
Érdemes filmválasztásnál odafigyelni, hogy mire is szeretnénk használni? Én előnyben részesítem az alacsony érzékenységű filmeket....50,100 asa szinte mindenre megfelelő..
Szeretem a pan filmeket....ezek a színeket valódi szürkeskálán képzik le, tehát a zöld, és a piros nem egyforma szürke lesz.....
Jómagam Ilford párti vagyok, bár utóbbi időben belekóstóltam Kodak filmekbe is, és kellemes csalódás volt....a t-max remek film!
Hívónak Ilford HC-t használok, és remekül meg vagyok elégedve vele....az LC29-ről ugyanezt nem mondhatom el.
Tanknak Pattersont használok, amiatt a két kis beépített acélgolyó végett ami megakasztja a filmet és megkönnyítí a feltekerést....fontos dolog ennél a spirálnál hogy ha megakad a film nem szabad visszarángatni mert elszakítja, betépkedi a filmet....ilyenkor a spirált kiakasztom és szétszedem, így a film eltávolítható és a spirál összerakása után könnyen újrafűzhető.
A negatívot minden esetben teljes sötétségben fűzzük be! Itt sokat fog segíteni idővel a rutin, hisz csak kezeinkre hagyatkozhatunk....eleinte nehéznek tűnhet, de idővel egy tekercs filmet fél perc alatt a tankban tudhatunk.....
Ha a tankban a film nincs más hátra mint hozzáadni a hívót.
A cégek általában 20 celsius fokos vízre adják meg az időt. A fekete fehér film elég rugalmas 17-24 között jórészt hívható, természetesen az idő változik celsiusonként. Sokszor többféle keverési arány más időket ad be, adott esetben egy film 1/19-en hívható hat percig, míg 1/9-en két és fél perc....én általában tovább hívom mivel ez lágyabb tónusokat biztosít....csapvízzel hívható, de a legszebb eredményt a desztillált víz adjja....köztes megopldás a csapvizet viztisztítón leszűrni!
Fontos a percenkénti lassú átmozgatás. Ilyenkor a tankot lassan a feje tetejére forgatjuk majd vissza, háromszor négyszer egymás után. Mikor letesszük kicsit csapjuk oda az alját az asztalhoz így az esetkleges buborékok kiszöknek a film közül.
Én szeretem az erős kontrasztokat ezért mindig kicsit rászámolok a gyári időre, érdemes játszani vele....
A Stop Batch leállítja az emúlziót, fél perc az előírt ideje, általában hagyom egy percig....ez a folyadék rengetegszer használható, mikor a színe barnára változik cserélni kell......
A fixálás fontos.....túlfixálni nem lehet semmit így nyugodtan hagyjuk csak benne 4-5 percig akár. Forgassuk mint a hívót......
Kimosni folyó vízzel szoktam kb 20 perc...kapható a Pattersonra egy kis gumicső aminek segítségével percek alatt kimosható, de én nem sietek általában.....
A végén kodak csepptelenítőt használok és nem kézzel hanem gumi lehúzóval húzom le....nem uri muri hanem jobb eredményt ad egyszerűen....
A filmhez lehetőleg ne nyúljunk ahol az emulzió borítja...széleinél fogjuk meg, majd akasszuk fel szárítani.....
A fixáló is viszonylag sokszor felhasználható csak ellenőrizni kell lakmusz papírral, a hívót is lehet használni többször, csak át kell kalkulálni az időt vagy az ilfordhoz kapható cseppekkel lehet visszaállítani a töménységét......
Hirtelenjében kb ennyi ha felmerül kérdés szívesen válaszolok rájuk....
Mind a mai napig nem hiszek a film halálában, mivel látom azt a határt, amit a digitális technika nem tud átlépni. Egy pan 50-es film tónusgazdagsága, részletgazdagsága, magasan felülmúlja az érzékelők képességeit.
Persze tudom hogy a digitálisé a jövő, és hogy mennyivel kényelmesebb megoldás jómagam is használom,
de a hívó szaga, a tank fölött számolt percek míg bent felbukkan a fotó, az visszaadhatatlan.....
Érdemes filmválasztásnál odafigyelni, hogy mire is szeretnénk használni? Én előnyben részesítem az alacsony érzékenységű filmeket....50,100 asa szinte mindenre megfelelő..
Szeretem a pan filmeket....ezek a színeket valódi szürkeskálán képzik le, tehát a zöld, és a piros nem egyforma szürke lesz.....
Jómagam Ilford párti vagyok, bár utóbbi időben belekóstóltam Kodak filmekbe is, és kellemes csalódás volt....a t-max remek film!
Hívónak Ilford HC-t használok, és remekül meg vagyok elégedve vele....az LC29-ről ugyanezt nem mondhatom el.
Tanknak Pattersont használok, amiatt a két kis beépített acélgolyó végett ami megakasztja a filmet és megkönnyítí a feltekerést....fontos dolog ennél a spirálnál hogy ha megakad a film nem szabad visszarángatni mert elszakítja, betépkedi a filmet....ilyenkor a spirált kiakasztom és szétszedem, így a film eltávolítható és a spirál összerakása után könnyen újrafűzhető.
A negatívot minden esetben teljes sötétségben fűzzük be! Itt sokat fog segíteni idővel a rutin, hisz csak kezeinkre hagyatkozhatunk....eleinte nehéznek tűnhet, de idővel egy tekercs filmet fél perc alatt a tankban tudhatunk.....
Ha a tankban a film nincs más hátra mint hozzáadni a hívót.
A cégek általában 20 celsius fokos vízre adják meg az időt. A fekete fehér film elég rugalmas 17-24 között jórészt hívható, természetesen az idő változik celsiusonként. Sokszor többféle keverési arány más időket ad be, adott esetben egy film 1/19-en hívható hat percig, míg 1/9-en két és fél perc....én általában tovább hívom mivel ez lágyabb tónusokat biztosít....csapvízzel hívható, de a legszebb eredményt a desztillált víz adjja....köztes megopldás a csapvizet viztisztítón leszűrni!
Fontos a percenkénti lassú átmozgatás. Ilyenkor a tankot lassan a feje tetejére forgatjuk majd vissza, háromszor négyszer egymás után. Mikor letesszük kicsit csapjuk oda az alját az asztalhoz így az esetkleges buborékok kiszöknek a film közül.
Én szeretem az erős kontrasztokat ezért mindig kicsit rászámolok a gyári időre, érdemes játszani vele....
A Stop Batch leállítja az emúlziót, fél perc az előírt ideje, általában hagyom egy percig....ez a folyadék rengetegszer használható, mikor a színe barnára változik cserélni kell......
A fixálás fontos.....túlfixálni nem lehet semmit így nyugodtan hagyjuk csak benne 4-5 percig akár. Forgassuk mint a hívót......
Kimosni folyó vízzel szoktam kb 20 perc...kapható a Pattersonra egy kis gumicső aminek segítségével percek alatt kimosható, de én nem sietek általában.....
A végén kodak csepptelenítőt használok és nem kézzel hanem gumi lehúzóval húzom le....nem uri muri hanem jobb eredményt ad egyszerűen....
A filmhez lehetőleg ne nyúljunk ahol az emulzió borítja...széleinél fogjuk meg, majd akasszuk fel szárítani.....
A fixáló is viszonylag sokszor felhasználható csak ellenőrizni kell lakmusz papírral, a hívót is lehet használni többször, csak át kell kalkulálni az időt vagy az ilfordhoz kapható cseppekkel lehet visszaállítani a töménységét......
Hirtelenjében kb ennyi ha felmerül kérdés szívesen válaszolok rájuk....
Megjegyzések