Ugrás a fő tartalomra

Fekete fehér negatív hívás

Sokszor kapok e-maileket laborálással kapcsolatban, ezért arra lyukadtam ki, hogy leírom amit tudok, talán így jobban terjed ez az egyre inkább kihaló szegmense a fotográfiának.
Mind a mai napig nem hiszek a film halálában, mivel látom azt a határt, amit a digitális technika nem tud átlépni. Egy pan 50-es film tónusgazdagsága, részletgazdagsága, magasan felülmúlja az érzékelők képességeit.
Persze tudom hogy a digitálisé a jövő, és hogy mennyivel kényelmesebb megoldás jómagam is használom,
de a hívó szaga, a tank fölött számolt percek míg bent felbukkan a fotó, az visszaadhatatlan.....
Érdemes filmválasztásnál odafigyelni, hogy mire is szeretnénk használni? Én előnyben részesítem az alacsony érzékenységű filmeket....50,100 asa szinte mindenre megfelelő..
Szeretem a pan filmeket....ezek a színeket valódi szürkeskálán képzik le, tehát a zöld, és a piros nem egyforma szürke lesz.....
Jómagam Ilford párti vagyok, bár utóbbi időben belekóstóltam Kodak filmekbe is, és kellemes csalódás volt....a t-max remek film!

Hívónak Ilford HC-t használok, és remekül meg vagyok elégedve vele....az LC29-ről ugyanezt nem mondhatom el.
Tanknak Pattersont használok, amiatt a két kis beépített acélgolyó végett ami megakasztja a filmet és megkönnyítí a feltekerést....fontos dolog ennél a spirálnál hogy ha megakad a film nem szabad visszarángatni mert elszakítja, betépkedi a filmet....ilyenkor a spirált kiakasztom és szétszedem, így a film eltávolítható és a spirál összerakása után könnyen újrafűzhető.
A negatívot minden esetben teljes sötétségben fűzzük be! Itt sokat fog segíteni idővel a rutin, hisz csak kezeinkre hagyatkozhatunk....eleinte nehéznek tűnhet, de idővel egy tekercs filmet fél perc alatt a tankban tudhatunk.....

Ha a tankban a film nincs más hátra mint hozzáadni a hívót.
A cégek általában 20 celsius fokos vízre adják meg az időt. A fekete fehér film elég rugalmas 17-24 között jórészt hívható, természetesen az idő változik celsiusonként. Sokszor többféle keverési arány más időket ad be, adott esetben egy film 1/19-en hívható hat percig, míg 1/9-en két és fél perc....én általában tovább hívom mivel ez lágyabb tónusokat biztosít....csapvízzel hívható, de a legszebb eredményt a desztillált víz adjja....köztes megopldás a csapvizet viztisztítón leszűrni!
Fontos a percenkénti lassú átmozgatás. Ilyenkor a tankot lassan a feje tetejére forgatjuk majd vissza, háromszor négyszer egymás után. Mikor letesszük kicsit csapjuk oda az alját az asztalhoz így az esetkleges buborékok kiszöknek a film közül.
Én szeretem az erős kontrasztokat ezért mindig kicsit rászámolok a gyári időre, érdemes játszani vele....

A Stop Batch leállítja az emúlziót, fél perc az előírt ideje, általában hagyom egy percig....ez a folyadék rengetegszer használható, mikor a színe barnára változik cserélni kell......

A fixálás fontos.....túlfixálni nem lehet semmit így nyugodtan hagyjuk csak benne 4-5 percig akár. Forgassuk mint a hívót......

Kimosni folyó vízzel szoktam kb 20 perc...kapható a Pattersonra egy kis gumicső aminek segítségével percek alatt kimosható, de én nem sietek általában.....
A végén kodak csepptelenítőt használok és nem kézzel hanem gumi lehúzóval húzom le....nem uri muri hanem jobb eredményt ad egyszerűen....

A filmhez lehetőleg ne nyúljunk ahol az emulzió borítja...széleinél fogjuk meg, majd akasszuk fel szárítani.....

A fixáló is viszonylag sokszor felhasználható csak ellenőrizni kell lakmusz papírral, a hívót is lehet használni többször, csak át kell kalkulálni az időt vagy az ilfordhoz kapható cseppekkel lehet visszaállítani a töménységét......

Hirtelenjében kb ennyi ha felmerül kérdés szívesen válaszolok rájuk....

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A nyúlszar paradoxon.

Szeretném leszögezni az elején hogy én csípem Bear Gryllst. Amit az a fószer végigcsinál az nem semmi! Jeges vízbe ugrálni, minden gusztustalan csúszómászót megenni, elefántszarból folyadékot préselni és meginni, hát ez nem gyerekjáték.... Minap erdőben bandukolt ahol talált egy adag rénszarvasszart. Pici dekoratív csokibogyók. Ezt a régiek mint a multivitamint fogyasztották! -Közli Bear Hopp be is kap egyet kettőt belőle miközben kitér arra hogy bizony ezek az állatok gyors emésztéssel vannak megáldva így voltaképp az anyagok nagyrésze (vitaminok, ásványi anyagok) megmaradnak benne ami nekünk segíthet a túlélésben. A Nyulak -magyarázza Bear -minimum egyszer megeszik az ürüléküket hogy a tápanyagokat jobban felhasználják. Nos itt bennem létrejött egy kis logikai görcs. Adott egy túlélési helyzet, ahol én mint túlélni vágyó szimbiózisba kerülök egy nyúllal. Nevezzük Dezsőnek. Na most akkor én honnan tudhatom meg, hogy Dezső elsőre szarja ki, vagy már a második körben? Mert ugyeb

Van Dyke technika....Cianotípia barna változat.

Ismertetek pár technikát azoknak akik foglalkoznak cianotípiával és hasonló eljárásokkal....a Van Dyke technika a cianotípia egy változata ám a végeredmény ez esetben egy barna nyomat. Lényeges dolog amit rengetegen kihagynak az a papír enyvezése. Nyúlenyvvel a papírt lekezeljük majd két napig pihenni hagyjuk. Az enyv hatására a papíron megjelenő fotó jóval sötétebb tónusú, kontrasztosabb lesz. a Recept: ferri-ammónium-citrát  : 9gramm, 33cc desztilláltvízben keverve míg áttetsző zöldes nem lesz. Bórkősav : 1,5gr 33cc desztillált vízben oldva ezüstnitrát : 3,8gr 33c desztillált vízben oldva Elsőnek keverjük a ferri amonnium citrátot a borkősavval....öntsük egybe a két folyadékot és lassú határozott ringatással keverjük el.... Az ezüstnitrátot lassan, óvatosan keverjük hozzá kissebb adagokként, hasonló mód keverve. A végeredmény egy áttetsző zöldes folyadék....ha nem áttetsző akkor valószínűleg kuka..... Fontos! a folyadék nem fényérzékeny amíg meg nem szárad! Ettől füget