Ugrás a fő tartalomra

A fotózás alapjai 5. Rekesz záridő fényviszonyok....

Senki nem mert rákérdezni a rekeszre, a fénybeállításra, a záridőkre, de van egy olyan érzésem hogy ha a kezetekbe adnék egy teljesen manuális fényképezőgépet mondjuk iso 50 pan filmmel, fénymérő nélkül akkor kevesen tudnának értékelhető fotóhoz megfelelő rekesz záridő párokat beállítani.
Essünk neki :)
A rekesz száma azt jelöli hogy a lik mekkora amin besüt a napocska a gépbe.
Ez a szám minél kissebb, a rekesz annál nagyobbra van nyitva tehát annál ,magasabb zársebességet kapunk,  a mélyélesség annál kissebb lesz (tehát azok a tárgyak amik az általunk élesnek állított objektum mögött és előtt vannak életlenné válnak) a vízfelületek jobban becsillannak kiégnek (korrigálható polar szűrővel!), illetve kissebb iso értéket állíthatunk ha szeretnénk.
A tág rekeszt tárgyfotózáshoz, portrézáshoz, és ha már tapasztaltak vagyunk utcai fotózáshoz lehet használni.
Amennyiben a rekesz szám magas akkor a lik kissebb lett, tehát a mélyélesség akár végtelen lehet, a zársebességünk csökken, iso értéket magasabbra kell állítani, vízfelületek csillogása jelentősen csökken, igazán jó portréhoz csak indokolt esetben használjuk, viszont természetfotózáshoz elengedhetetlen!

Az érzékenység.
Ezt eleinte din-el jelölték mára iso lett belőle. Azt jelöli hogy a film (vagy a felület) hogyan reagál a fényre.  A szám minél kissebb annál zajmentesebb a kép és annál inkább nyitnunk kell a rekeszen mert a sötét részek kiéghetnek. Magasabb iso értékkel a sötét részekre is kerül adat, textura hívjuk ahogy kényelmes.
Tévhit hogy magas isoval nem lehet szép fotót csinálni...ilyet csak egy hülye mond. Meg lehet nézni egy kodak t-max 3200-as filmmel mit lehet művelni! Csodákat! Zajos....nem ...nem zajos....szemcsézett! Pont ez a lényeg benne!
Sajnos az olcsóbb digitális gépek nem szemcsézettséget generálnak hanem valami förtelmet amire a zaj kifejezést használjuk....nos....egy filmes kamera pár ezer forintért megvehető....megéri.

iso/asa/din táblázat






Nincs nálad fénymérő tegyük fel.
Mondok egy átlagot ami az esetek 90%-ban működik.
100-125 iso.
Napfény 11-es rekesz, záridő 1/125-öd
Enyhén felhős 8-as rekesz, záridő 1/125-öd
Ebből gyakorlatilag bármi kiszámolható pillanatok alatt....figyelem ez nem spotmérés hanem egy átlag.... általában bejön.
Alapnak kb ennyi...ha van kérdés szívesen válaszolok és ha szeretnétek mélyebben is belemehetünk a témába :)

Megjegyzések

Névtelen üzenete…
Kedves László,

Engem érdekelnek a fotózással kapcsoaltos cikkei. Szívesen olvasnám a folytatást.

Üdvözlettel,

Fodor Péter Ákos
https://www.facebook.com/fodorgrafia

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Lépésről lépésre....avagy hogyan csináld.

Mielőtt bárki azt hinné ördöngősség végigfotóztam egy tok készítését....láthatóan nem egy lehetetlen dolog....












Életem. Rövidített verzió.

Sokszor kérdeznek az emberek fiatal koromról, vagy csak arról, hogy honnan jöttem...legyen nektek egy rövidített verzió itt, bár úgy hiszem részleteiben már megírtam.
1977 ben születtem. Szüleim nem tartottak rám igényt. Anyám kint hagyott a kocsma előtt három hetes koromban a napon, ahonnan a szomszéd vitt haza. Ekkor kerültem nagyanyámékhoz. Anyámmal a kapcsolatom egy katasztrófa volt. Valójában nem szerettem. Dagadt kis buzinak hívott rendszeresen, így nem is adott rá túl sok okot. Alkoholista volt, könnyű drogokkal is élt, és ezek megszerzése érdekében megfordult az utcán is. Gyerekkoromban rengetegszer feltettem a kérdést hogy miért nem kellek sehova...nekem miért nincs helyem? Végül arra jutottam, hogy engem nem lehet szeretni, így ez lett az alapállapot. Rohadt rossz gyerek voltam. Felgyújtottam a garázst, robbangattam, macskákat lövöldöztem csúzlival, rendszeresen belőttem a lakók ablakait, kiszúrtam nagyapám kocsijának a kerekeit, sorolhatnám.
Apám sosem élt a jogával hogy m…

Leica Q teszt....avagy engem átbasztak....

Azoknak akik tanulnak tőlem, vagy ismernek közelebbről számtalan mondat eszükbe juthat ami renszeresen elhagyja ajkaimat, de az egyik talán leismertebb mondat az, amit arra szoktam felelni mikor valaki megkérdezi hogy milyen géppel dolgozom? Milyennel milyennel hát amilyet a kezembe adnak! Fotós vagyok egy gyufásdobozzal is fotózni fogok persze ez nem teszi alkalmasá a gyufásdobozt mondjuk sportfotózásra... A gép másodlagos. Mindig az számit aki mögötte van...jobb géptől nem lesznek jobb képeid max technikailag. Igazából sokáig vártam hogy egyszer kapok egy levelet a Nikontól, hogy támogatásképp ingyen szervizelik a gépemet ha valami történne vele, de még arra a megkeresésemre sem kaptam választ sosem, hogy vajon miért válik le a gumi boritás a gépemről és mit lehetne tenni ellene.... A dolog igazából érthető hisz az én fotóim még mindig nehezen emészthetőek, olyan tartalommal telítettek, amivel az emberek nagy része nem szeret szembesülni. Nem lehet feltenni őket egy oldalra ahol le…