Ugrás a fő tartalomra

A fotózás alapjai 5. Rekesz záridő fényviszonyok....

Senki nem mert rákérdezni a rekeszre, a fénybeállításra, a záridőkre, de van egy olyan érzésem hogy ha a kezetekbe adnék egy teljesen manuális fényképezőgépet mondjuk iso 50 pan filmmel, fénymérő nélkül akkor kevesen tudnának értékelhető fotóhoz megfelelő rekesz záridő párokat beállítani.
Essünk neki :)
A rekesz száma azt jelöli hogy a lik mekkora amin besüt a napocska a gépbe.
Ez a szám minél kissebb, a rekesz annál nagyobbra van nyitva tehát annál ,magasabb zársebességet kapunk,  a mélyélesség annál kissebb lesz (tehát azok a tárgyak amik az általunk élesnek állított objektum mögött és előtt vannak életlenné válnak) a vízfelületek jobban becsillannak kiégnek (korrigálható polar szűrővel!), illetve kissebb iso értéket állíthatunk ha szeretnénk.
A tág rekeszt tárgyfotózáshoz, portrézáshoz, és ha már tapasztaltak vagyunk utcai fotózáshoz lehet használni.
Amennyiben a rekesz szám magas akkor a lik kissebb lett, tehát a mélyélesség akár végtelen lehet, a zársebességünk csökken, iso értéket magasabbra kell állítani, vízfelületek csillogása jelentősen csökken, igazán jó portréhoz csak indokolt esetben használjuk, viszont természetfotózáshoz elengedhetetlen!

Az érzékenység.
Ezt eleinte din-el jelölték mára iso lett belőle. Azt jelöli hogy a film (vagy a felület) hogyan reagál a fényre.  A szám minél kissebb annál zajmentesebb a kép és annál inkább nyitnunk kell a rekeszen mert a sötét részek kiéghetnek. Magasabb iso értékkel a sötét részekre is kerül adat, textura hívjuk ahogy kényelmes.
Tévhit hogy magas isoval nem lehet szép fotót csinálni...ilyet csak egy hülye mond. Meg lehet nézni egy kodak t-max 3200-as filmmel mit lehet művelni! Csodákat! Zajos....nem ...nem zajos....szemcsézett! Pont ez a lényeg benne!
Sajnos az olcsóbb digitális gépek nem szemcsézettséget generálnak hanem valami förtelmet amire a zaj kifejezést használjuk....nos....egy filmes kamera pár ezer forintért megvehető....megéri.

iso/asa/din táblázat






Nincs nálad fénymérő tegyük fel.
Mondok egy átlagot ami az esetek 90%-ban működik.
100-125 iso.
Napfény 11-es rekesz, záridő 1/125-öd
Enyhén felhős 8-as rekesz, záridő 1/125-öd
Ebből gyakorlatilag bármi kiszámolható pillanatok alatt....figyelem ez nem spotmérés hanem egy átlag.... általában bejön.
Alapnak kb ennyi...ha van kérdés szívesen válaszolok és ha szeretnétek mélyebben is belemehetünk a témába :)

Megjegyzések

Névtelen üzenete…
Kedves László,

Engem érdekelnek a fotózással kapcsoaltos cikkei. Szívesen olvasnám a folytatást.

Üdvözlettel,

Fodor Péter Ákos
https://www.facebook.com/fodorgrafia

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A nyúlszar paradoxon.

Szeretném leszögezni az elején hogy én csípem Bear Gryllst. Amit az a fószer végigcsinál az nem semmi! Jeges vízbe ugrálni, minden gusztustalan csúszómászót megenni, elefántszarból folyadékot préselni és meginni, hát ez nem gyerekjáték.... Minap erdőben bandukolt ahol talált egy adag rénszarvasszart. Pici dekoratív csokibogyók. Ezt a régiek mint a multivitamint fogyasztották! -Közli Bear Hopp be is kap egyet kettőt belőle miközben kitér arra hogy bizony ezek az állatok gyors emésztéssel vannak megáldva így voltaképp az anyagok nagyrésze (vitaminok, ásványi anyagok) megmaradnak benne ami nekünk segíthet a túlélésben. A Nyulak -magyarázza Bear -minimum egyszer megeszik az ürüléküket hogy a tápanyagokat jobban felhasználják. Nos itt bennem létrejött egy kis logikai görcs. Adott egy túlélési helyzet, ahol én mint túlélni vágyó szimbiózisba kerülök egy nyúllal. Nevezzük Dezsőnek. Na most akkor én honnan tudhatom meg, hogy Dezső elsőre szarja ki, vagy már a második körben? Mert ugyeb

Van Dyke technika....Cianotípia barna változat.

Ismertetek pár technikát azoknak akik foglalkoznak cianotípiával és hasonló eljárásokkal....a Van Dyke technika a cianotípia egy változata ám a végeredmény ez esetben egy barna nyomat. Lényeges dolog amit rengetegen kihagynak az a papír enyvezése. Nyúlenyvvel a papírt lekezeljük majd két napig pihenni hagyjuk. Az enyv hatására a papíron megjelenő fotó jóval sötétebb tónusú, kontrasztosabb lesz. a Recept: ferri-ammónium-citrát  : 9gramm, 33cc desztilláltvízben keverve míg áttetsző zöldes nem lesz. Bórkősav : 1,5gr 33cc desztillált vízben oldva ezüstnitrát : 3,8gr 33c desztillált vízben oldva Elsőnek keverjük a ferri amonnium citrátot a borkősavval....öntsük egybe a két folyadékot és lassú határozott ringatással keverjük el.... Az ezüstnitrátot lassan, óvatosan keverjük hozzá kissebb adagokként, hasonló mód keverve. A végeredmény egy áttetsző zöldes folyadék....ha nem áttetsző akkor valószínűleg kuka..... Fontos! a folyadék nem fényérzékeny amíg meg nem szárad! Ettől füget